C’est la musique qui fait la romantique
Muziek is een grote stemmingmaker. Het kan je bijvoorbeeld vrolijk, zwoel, opgefokt, kalm of romantisch doen voelen. De uitkomsten van dit Franse onderzoek bevestigen de invloed van muziek. Hieruit blijkt dat jonge vrouwen die net romantische muziek hebben beluisterd 2 keer zo vaak ‘ja’ zeggen tegen een date met een aantrekkelijke jongeman dan wanneer ze een potje ordinaire top 40-muziek hebben beluisterd.
Dat is een leuk gegeven, maar allerminst verbazend als je weet hoe associatief de menselijke geest werkt. Therapeuten, hypnotiseurs en reclamemensen maken dankbaar gebruik van de simpele trucs van de geest. Breng iemand in de passende stemming en je krijgt veel eerder gedaan wat je van die persoon verwacht. Uitgekiende woorden, muziek, geuren en beelden zijn daar uitermate geschikt voor.
In de psychologie wordt dit mooi geïllustreerd door het ‘priming-effect’: het blijkt dat mensen sneller herkenning voelen of reageren op bepaalde stimuli als ze deze eerder hebben waargenomen. Door mensen te ‘primen’ kun je ze ‘manipuleren’. Als mensen moeten kiezen tussen een product A dat ze ooit in een tv-reclame gezien hebben en een ander product B dat ze nooit gezien hebben, dan zullen ze, zelfs als ze zich het product A niet bewust herinneren, toch voor dat product gaan. En met dit effect kun je nog meer interessante dingen doen. Als je mensen de tien geboden laat lezen voordat ze aan een examen beginnen, zullen ze veel minder snel valsspelen als ze daartoe gelegenheid hebben. Psycholoog Dan Ariely, auteur van het boek Predictably Irrational, legt uit:
Ten Commandments from Authentics Foundation on Vimeo.