Vijf tips voor de optimale siësta en waarom dit niet alleen voor luilakken is

Via ons Janneke

1. Ochtendmensen, de beste tijd voor een dutje lijkt rond een uur of één en half twee ’s middags te zijn. Beste avondmensen, jullie doezelen liever iets later weg, ideaal is tussen half drie en drie uur.

2. Een effectief dutje duurt korter dan drie kwartier. Als je lang wilt dutten, houd dan tussen de anderhalf en twee uur aan. Van dutjes tussen drie kwartier en anderhalf uur word je juist extra gaar.

3. NASA-onderzoek laat zien dat prestaties met 34 % verbeteren en dat mensen 54% alerter zijn na een middagdutje. Bij NASA is de powernap standaardprocedure voor piloten.

4. Drink koffie vlak voor je gaat liggen. Cafeïne begint na 20 tot 30 minuten te werken. Een espresso voor je dutje maakt je daarna nog productiever.

5. Het ultieme dutje duurt 10 minuten, maar zelfs een paar minuten wegdoezelen heeft al voordelen. Om maar iets te noemen, een middagdutje verlaagt je bloeddruk.

In Japan hebben ze het helemaal begrepen. Daar kun je tijdens de lunch naar een nap-saloon. Kosten $4,50 per bed. Of je koopt er bij de plaatselijke HEMA gewoon een bureaukussen.

Meer lezen, zie: boston.com

eKudos Nu Jij

Post a comment

You may use the following HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>