Afwijzing leidt tot koopwoede

De resultaten van dit onderzoek van econoom Nicole Mead (Universiteit van Tilburg) zijn niet bepaald verbazingwekkend. Ze deed onderzoek onder honderden studenten naar de gevolgen van afwijzing. Wat bleek? Mensen compenseren het gevoel van afwijzing door meer te shoppen en zich eerder over te geven aan impulsief gedrag, zoals coke snuiven. Rara, wie had het kunnen denken? Mensen proberen een slecht gevoel te compenseren middels een activiteit dat ze een beter gevoel geeft. Hmmm, het zou mij ook niet verbazen als afgewezen mensen meer sporten, ijsjes eten, roken, op Facebook zitten of hun ex opbellen.

Het geeft wel te vrezen hoe de commercie de uitkomst van dit onderzoek zal gebruiken. Ik zie het al voor me, een nieuwe sms-campagne van T-mobile: ‘De mensen die niet in uw telefoon staan geven waarschijnlijk geen zier om u. Stuur vandaag een lief sms-je naar al uw contactpersonen die met de letter A beginnen.’

eKudos Nu Jij

Post a comment

You may use the following HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>